O digitálním malování poprvé

25. března 2010 v 10:40 | ajinak |  Zápisky
Tuhle malou úvahu o digitální malbě jsem sepsala skoro před rokem. Protože se ale s většinou myšlenek zde zmíněných ztotožňuji i teď, byla by škoda si ji schovávat v šuplíku - doslova, protože při rekonstrukci svých stránek jsem sekci "Zápisky" odstranila a tak i tenhle text zmizel někde ve vzduchoprázdnu.



I když tahle technika už dávno není žádnou novinkou, stále ještě se najde hodně lidí, kteří o ní buď nikdy neslyšeli, anebo k ní zaujímají ne zrovna kladný postoj. Zkusím ji tedy krátce představit a třeba se i trochu podělit o vlastní zkušenost..

workstation
Už si přesně nevybavuji, co bylo tím prvním impulsem, že jsem se o tuhle oblast začala zajímat - ale tuším, že nějakou roli v tom hrála videa zachycující zrychlený postup práce, tzv. speedpainting, na která se dá běžně narazit na youtube, třeba když člověk hledá svoji oblíbenou skladbu. Ať už to bylo jakkoli, na začátku roku 2008 jsem si konečně pořídila tablet, který je u digitálního umění takřka nutnost. O co vlastně jde? Tablet je vstupní zařízení, podobně jako myš, skládající se z podložky s aktivní plochou a pera, kterým se po ní pohybujeme jako tužkou na papíře. Už jsem viděla i hodně povedená dílka dělaná myší (a jejich autory za jejich zručnost a trpělivost obdivuji), ale ve chvíli, kdy se s touhle oblastí teprve pomalu seznamujeme a radši bychom experimentovali, než bojovali s třasem vlastní ruky, je tablet užitečný pomocník. Druhou nutností (krom vlastnictví jakž takž výkonného počítače) je nějaký grafický software, ať už Gimp, Open Canvas, Painter anebo třeba Photoshop (který je sice původně myšlený na zpracovávání fotografií, ale hodně výtvarníků si v něm zvyklo pracovat, včetně mě). Takový program potom umožňuje míchání barev, tvorbu vlastních štětců (ať už se podobají těm reálným anebo s nimi nemají nic společného) a tak dál. Z pohledu nezaujatého (anebo spíše zaujatého) pozorovatele tady ale narážíme na několik dokola omílaných problémů. Ať už je to původní název tohohle typu tvorby computer generated art, který svádí k myšlence, že počítač odvede práci za uživatele, anebo milovaná i nenáviděná možnost tlačítka zpět a třeba ještě nezasloužené obviňování z nápodoby tradičních technik. Kde je pravda? Každý si může nalézt něco, co se mu nebude líbit a asi není v mých silách dokola něco vyvracet. Místo toho napíšu svoji zkušenost. Myslíte, že počítač práci usnadňuje? Jak v čem.

ps
Musím přiznat, že i když se všemožnému výtvarničení věnuji už odmala, začátek s digitální malbou pro mě byl jako skok do ledové vody - člověk jí nejdřív musí přivyknout, nějakými tempy se zahřát a teprve pak si začne připadat jako ryba ve vodě (no, na dlouhou dobu spíš možná jako žába). Asi to nebylo úplně šťastné přirovnání, ale faktem je, že je potřeba hodně trpělivosti a času, než člověk začne mít pocit, že to celé za něco stojí. Jestli mám ten pocit sama, nevím, možná jak kdy. Digitálních umělců je (minimálně těch zahraničních) opravdu hodně, po internetu se dá najít spousta návodů jak pracovat a taky spousta přístupů, ale jen málokterým se podaří najít svůj rukopis, který pak ostatní bezpečně rozpoznají. Možná v nějakém tom dalším zápisku pár svých oblíbenců zmíním..

tisky
Teď ale ještě něco k tomu prokletému tlačítku zpět, které se zas a znova stává argumentem pro nevraživost některých "tradičně smýšlejících lidí" vůči "těm modernistům". Pravdou je, že možnost vrátit nepovedené kroky a třeba dokola přemalovávat by se dala považovat za velké "zvýhodnění" - proč ale na všechno koukat z tohohle úhlu pohledu? Já to beru jako šanci, člověk má možnost pracovat na své představě až do chvíle, kdy je s ní naprosto spokojený, kdy řekne to, co chtěl říct. Jinými slovy - proč odsuzovat cíl jen kvůli cestě, kterou byl dosažený? Digitální tvorba dává šanci experimentovat a třeba najít něco, co by člověk ani nečekal. Nechci ale srovnávat "tradiční" a "digitální", protože sama mám ráda oba druhy tvorby a každý má své výhody a nevýhody, jen některé názory k takovémuhle vypsání prostě nutí. Neberu digitální malování ani jako usnadnění, ani jako nápodobu - jen jako prostředek ke ztvárnění myšlenky. A to snad mají všechny techniky společné. Co možná občas zamrzí, je absence takové té "fyzické tvorby", kontaktu s dílem a vůně barev při práci a možná i problematika originálu, která se také často řešívá. Nevýhody ale vyvažují i jiné faktory, třeba rychlost práce od první myšlenky po výsledné dílko, jednoduchost sdílení svých prací s komunitou ostatních výtvarníků na internetu, anebo třeba usnadnění přípravy pro publikaci v tisku. Nedávno jsem měla možnost vytištění svých prací a byl to opravdu zvláštní pocit, moci si konečně sáhnout na něco, co jsem do té doby viděla jen na obrazovce notebooku. Zjištění, že lze všechny ty věci v případě potřeby "dostat ven", se dalo přirovnat k takové zvláštní úlevě.

Co říct závěrem tohohle zápisku? Doufám, že vás jeho délka moc neunavila. Pokud by vás cokoli zajímalo, klidně se zeptejte.

 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Renča Renča | E-mail | Web | 30. ledna 2011 v 20:22 | Reagovat

Fajn článek :) Pravdu díš.
Poslední dobou narážím (snad jen shodou náhody, které tímto děkuji, ehm) na kritiku digitální malby ze strany "tradičních" umělců. Pravda je, nemůžu si na vznikající dílo sáhnout, nemůžu se v něm matlat.. můžu si libovolně dát ctrl+z, ve fotošopu si můžu kousky dílka různě přeskupovat a deformovat. Já radši než malbu dělám s vektorovou grafikou, tam si ase můžu posouvat bodíky a linky, pravda... Ale to je asi tak všechno. I digitální malba vyžaduje znalost anatomie, a aby výsledek stál za to, je nutný talent a nadhled, kritičnost, tedy stejné věci, jako by měly být vlastní i umělcům tradičním. Není to že "počítač všechno udělá za mě" - z tohohle názoru vždycky rostu :) A navíc, i tradiční umělci mají svoje vychytávky (napadá mě trik s camerou obscurou např.), a namísto ctrl+z mají gumu a vrstvení barev přes sebe, třeba. Takže to chce prostě šířit osvětu, případně - půjčit tradičnímu brblalovi tablet a fotošop, a na tři hodiny ho zavřít do pokoje :))

2 odkazy odkazy | Web | 14. září 2011 v 20:00 | Reagovat

Ahoj.. Jistě také víš o jedné z největších chyb na blog.cz – rozdělení blogů. Přesněji definováno ŽÁDNÉ rozdělení a blogy se házejí je na jednu velkou hromadu. Tento blog se má pokusit tohle vyřešit. Chceme roztřídit blogy, zařadit je do kategorií a pomoci tak všem blogerům najít ty, které by je mohli zajímat. Doufám, že se nebudeš zlobit, pokud tam jsi i ty a to v kategorii "Výtvarná tvorba". Pokud najdeš u svého blogu špatnou definici, potěší mě, pokud na to upozorníš.
Znáš blogy, které by zde neměli chybět? Napiš nám je. Každý návrh co nejdříve zveřejníme.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama