Projekt Ilustrace, téma na březen 2016: Tři sovy

Dnešní kresebná seance nebyla žádný cukrkandl... nebo ano?

3. března 2011 v 18:24 | ajinak |  tužka
Hned na úvod trochu mimo téma. Vážně přemýšlím o tom, že vyzkouším nějaké tenké copic fixy (resp. linery). Začínala jsem kdysi na tuši, která mi ale u jemnější práce přestala vyhovovat. S centrofixy jsem si zase připadala minimálně jako barbar. Až nedávno jsem zjistila, že je na trhu i jejich umělečtější sourozenec. No, uvidím.

Teď už k ilustracím. Nebo stále ještě náčrtkům?

Dobrovolně se doznávám, s prvním obrázkem moc spojená nejsem, hlavně po stránce stylu. Jak už to ostatně na začátku bývá. Ke druhému mám výhrady. No a u třetího jsem se bavila a stále ještě bavím - i když jsem dráčky oproti předloze nejspíš trochu naddimenzovala.

Co na to autorka? :)

Literární předobraz - Žádný cukrkandl

Kerdea a Femorian
"Vstávej. Musíš se hýbat." Zvedl ji na nohy a zabalil ji do svého pláště.
"Lepší?"
"Je to tam vzadu, tam v lese." Kerdea na něj zírala rozšířenýma oříškovýma očima.
"Pojď. Vidíš tamhle to světlo? Je tam Atalan, Zorena a nějací kněží. Je to kousek."
"Vidí nás to," zasténala Kerdea a otočila se, "blíží se to k nám."


A ještě digitálně doupravená verze (výška Jukaty, "odponožkování" bot). Nejsem moc příznivec takových zásahů, ale pokud to ve výsledku ilustraci pomůže:
Jukata a Zorena
"Děje se něco?" Zorena odložila knížku a přidřepla si k děvčátku.
"Mám strach," vypísklo. V očích mělo podivnou mlhu. Čarodějka se pokusila proniknout dovnitř do jejího nitra, aby ji mohla ukonejšit. Okamžitě ale narazila na odpor. Překvapeně se stáhla zpět.
"Všichni se bojíme, koťátko," usmála se znejistěle.
"Mám strach, že mě ukradnete."


Atalan
Atalana něco chytilo za límec dřív, než ho vůbec napadlo čarovat. Překvapeně vzhlédl a spatřil trojici Femorianových draků. S funěním se ho snažili vynést zpět nahoru.
...
 

6 lidí ohodnotilo tento článek.

Anketa

Která z níže uvedených výtvarných technik se Vám nejvíce zamlouvá?

tužka
pastel
digitální malba
akvarel
tradiční malba
tuš

Komentáře

1 katanga katanga | Web | 3. března 2011 v 18:40 | Reagovat

Tyhle tvoje černobílé kresby mám hodně ráda. Jsou takové.. Jak to nazvat... Působí na mě dojmem bytostí, které se chtějí dostat z papíru ven, z fantasie do reality..
Konkrétně tyto tři mají takový tajuplný nádech. Člověk se na ně kouká a uvažuje, jaký příběh vyjadřují. V jakém okamžiku byly zachyceny.
Asi nedovedu slovy vyjádřit, jak to na mě působí. Asi ne. Snad jen, že jsem fascinována :) Zažila jsem dnes úžasně snové a fantasií oplývající odpoledne a skicák papírkočky je perfektní třešinkou na dortu. Za což děkuji :)

2 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 3. března 2011 v 18:56 | Reagovat

Slíbený rozbor od duchovní matky :-D

1. obrázek - Femorian a Kerdea
Líbí se mi kompozicí a atmosférou, z Femoriana jde skutečně strach. I když na mě nepůsobí takovým tím impozantním dojmem. Prostě chlap, kterého si člověk všimne i když nechce. Spíš by člověk čekal, že mu vleze do ložnice oknem jako nájemný vrah a uškrtí ho vlascem. Jinak se mi líbí výraz v obličeji, je takový uštvaný a zároveň trochu psychopatický, tohle by sedlo.
Kerdea má na můj vkus moc široky nos a pusu, předešlá náčrtková verze mi seděla víc. (Tam, jak je třikrát)

2. obrázek - Zorena a Jukata
Zorenu už máš prostě v ruce a je to vidět. Jedinou výtku bych měla k pažím, které by mohly být i o píď širší, vzhledem k tomu, že je to bojový mág.
Jukatin výraz je dokonalý, akorát mi trochu nesedí oblečení. Klidně bych ji navlekla do šatů, nebo do nějaké delší tuniky. V té kratší vypadá spíš jako chlapec.
Jinak ještě boty, ponožkoidního vzezření vypadají trošku nebotovitě, takže kdyby sis s tím ještě pohrála, vypadalo by to určitě lépe.
Jinak se mi ten obrázek jako celek líbí. :-)

3. Atalan a kupa Femorianových okřidlených potvor
Přiznám se, že v první chvíli, když jsem viděla draky a nebyly tu popisky, tak jsem si postavu na obrázku spletla s Femou a nechápavě jsem zírala, co se mu to stalo s obličejem. :-D Teď, když vím, kdo to tam stojí... visí, musím tento obrázek prohlásit za nejlepší z celé dnešní sady. Akorát to vypadá, že ho draci za límec jenom tahají a nenesou. Jinak víceméně nemám výtky. Atalan se mi fakt líbí. (Nemá na té straně, přitočené k nám nějaké prořídlé obočí? Asi si ho sedřel pádem do studny...) :-)

3 Dragita Dragita | Web | 3. března 2011 v 19:17 | Reagovat

Mě se nejvíce líbí poslední obrázek, hlavně Atalanův výraz:-)

4 Sikar Sikar | Web | 3. března 2011 v 19:55 | Reagovat

áááááááá, dráčci!!!

5 Kiara Kiara | Web | 3. března 2011 v 20:01 | Reagovat

Kreslíš opravdu úžasně :) Klobouk dolů ;)

6 Polgara Polgara | Web | 3. března 2011 v 21:20 | Reagovat

Všechny tři obrázky jsou nádherné a mají duši, nutí návštěvníka si je prohlížet déle, než mu dovoluje čas a přemýšlí nad nimi. Chválím

7 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 3. března 2011 v 21:51 | Reagovat

[6]: Máš pravdu, Pol. Teď když se na ně dívám po několika hodinách a už jsem si zvykla na anatomické nuance, které mi v první chvíli třeba neseděly, působí na mě ty obrázky docela jinak. Je v nich ukryto přesně to, co jsem psala do příběhu. Nejvíc asi do čisla 2 a 3. :-)

8 ajinak ajinak | Web | 3. března 2011 v 23:09 | Reagovat

[1]: Ani nevím co na to říct, moc díky. Občas se s těmi kresbami hodně peru, protože jak už není čas trénovat každý den, je to hodně znát. Ani tyhle ilustrace nebyly výjimkou, ruka se chvilkami pekelně klepe (no dobře, za to možná trochu může i kafe). Každopádně mě pak takovýhle komentář dvojnásob potěší :)

[2]: No, my už jsme to stihly z větší části pořešit jinde. Tak snad jen, jak jsi mi psala o té "malé Jukatě" - já o tom vím od začátku, vlastně jsem se divila, že na to ještě nepřišla řeč. Zkusím s tím ještě něco provést..

[3]: To ráda slyším, s tou třetí ilustrací jsem si vyhrála asi nejvíc. Díky moc..

[4]: Jo jo. Bojím se, že tolik pohromadě jich na obrázku zase hned tak mít nebudu :)

[5]: Díky moc!

[6]: Ilustrace jsou vždycky velká výzva (větší než kdyby šlo jen o mé vlastní kresbičky), takže děkuju moc za pochvalu..

9 ajinak ajinak | Web | 3. března 2011 v 23:13 | Reagovat

[7]: Na těch anatomických nuancích (nazývejme věci pravými jmény, spíš chybičkách) bych ale stejně ještě měla zapracovat. Omlouvat je nebudu :)

Jinak musím říct, že tady byl (a hádám, že ještě nějakou dobu bude) při ilustrování největší souboj s vlastní rukou. Když je dobře napsaná předloha, ty scény se představují úplně samy :)

10 Sarcas Sarcas | 4. března 2011 v 12:34 | Reagovat

Rád bych taky vyjádřil svůj názor.. :-)

1) Když tak koukám na Femíka, říkám si, jestli by jako skoro dvoumetrová "hrana" neměl mít trošku chlapštější look v obličejové části. Něco jako na obrázku co ti Terka posílala (nějaký snímek z pána prstenů)...

Jinak Kerdea je luxusní a to naprosto! :-)

2) Tady nemám absolutně žádnou výtku. Snad jen Zorka by mohla mít ještě o číslo větší "přednaším".. :-)

Jukata se ti moc povedla a Zorena..no..ehmm..prostě Zorena no.. :-P

3) Haha, můj oblíbenec.. :-) Bylo by super kdyby měl obličej trošku víc "vyhlazený" přijde mi nějaký moc hranatý... Trošku zhustšit obočí a je to paráda.. :-)

Výraz stylu - Zase jsem to posral a ten malý modrovlas mi zachraňuje prdel - Vystihlas naprosto skvěle.. :-D

11 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 4. března 2011 v 12:57 | Reagovat

Jo už to vypadá mnohem lépe, výraz "odponožkování bot" mě rozsekal. :-D

12 ajinak ajinak | Web | 4. března 2011 v 23:07 | Reagovat

[10]: Ha, díky, tak už mám pohromadě názory těch nejpovolanějších :)

1. S Femou tu sama moc spokojená nejsem, snad se napodruhé povede líp. Na "zachmuřeného elfa" jsem při práci taky sem tam koukala, to musím přiznat, ale bohužel až potom, co byl obličej už nakreslen :)

2. :D No jo, Zorenu už začínám mít v ruce (aby ne po té spoustě dní, co jsem strávila na jejím portrétu). Příště možná ještě trochu víc "přifouknu" :)

3. Můžu to zkusit ještě trochu doladit, uvidím. U výrazu jsem se docela bavila - však už jsem to Tereze psala, že bych se z fleku zařadila mezi antiatalan fanklub - takže jsem si ho musela vychutnat :D

Ale ne, nebudu na něj tak zlá. Vytáčí mě hlavně fakt, že vystihuje takové to racionální uvažování, k němuž se nikdo dobrovolně nepřizná - viz nejlepší řešení je zbabělý útěk :D

[11]: Na to jsi mě ve skutečnosti přivedla ty  :) (boty ponožkoidního vzezření zní taky dobře)

13 Renča W Renča W | Web | 4. března 2011 v 23:44 | Reagovat

Ty copic linery můžu jenom doporučit... :-) Mně se s nima kreslí výborně, s tuší se to nedá srovnat (ne že by neměla nic do sebe, naopak, ale jemná práce mi s ní nikdy nešla; možná jsem dřevo:o))

Jen mám takovou ne moc dobrou zkušenost, že se mi hrotík toho lineru vždycky po čase zatlačí dovnitř a tím pádem zničí. Naštěstí prodávají náhradní (asi vědí proč), ale zamrzí to, nevím o tom, že bych moc tlačila. na druhou stranu jedna náplň vydrží hrozně dlouho :)

14 Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri | Web | 7. března 2011 v 14:37 | Reagovat

Vynikající a snově létavé - Plchůpán opět trefně upřednostnil svou dragoúchylku a já musím souhlasit a taky si za-áovat :-D

Ale chce se mi poznamenat, když čtu ty litanie od Temnářky, autorky předlohy - že mi to přijde trochu nesmyslné a nesouhlasím s tím, že si "diktuje" kde co bude, kde co chybí, kde je špatné rozpětí ramen, kde chybí památná piha na levé půlce zadnice atp., tedy, pokud jsi jí o to přímo nepožádala. Protože zastávám názor že výtvarník, jakým jsi ty nebo kdokoliv jiný, kdo chytá nástroj v jistém uměleckém rozpoložení při ilustrování díla předkládá SVŮJ náhled. Svou sondu do světa pisatele. A ne že si pisatel nadiktuje "nakresli mi čtyři metry velkého hada" a výtvarník pokrčí rameny, pomyslí si "Já toho baziliška vnímal tedy jinak" a nakreslí, co má. Takový útlak fantazie, br, to se mi příčí. Protože by měl autor povídky/díla počítat s tím, že to bude pohled někoho jiného, a když s tím nepočítá - tak ať si, s odpuštěním, nakreslí sám :-D Jinak to nevidím. No, jsem zvědavo, co mi odpovíš, milá Papercat... a jaký máš názor ty :))

15 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 7. března 2011 v 18:36 | Reagovat

[14]: To mě dost uráží. Ano, autorka si můj názor vyžádala. Nemám potřebu někomu něco diktovat nebo utlačovat něčí rozlet, víceméně vše nechávám na Ajinak, výtky mám akorát k postavám samotným, aby tak nějak zhruba odpovídaly předloze, jelikož je to jak v zájmu mém, tak ilustrátorky, tak čtenářů. No a samozřejmě, pokud si všimnu nějaké chybky, upozorním na ni.

To, co tu vidíš, je pouze špička ledovce, mezi mnou a Alenou probíhá neustálá diskuze přes vzkazy a chat na FB, kdy řešíme mimo jiné názory čtenářů atd., aby výsledek dopadl co nejlépe, protože je to v zájmu nás obou. Já jí taky neustále opakuju, můj pohled a pohled ostatních neřeš, udělej to tak, jak se to TOBĚ, bude zdát nejlepší.

Otázka byla samozřejmě směřovaná na Ajinak, ale musela jsem se vyjádřit, protože mě to jednoduše rozčílilo.

16 ajinak ajinak | Web | 8. března 2011 v 0:27 | Reagovat

[14]: Jak psala Tereza, probíhá mezi námi čilá komunikace a tyhle připomínky jsem si sama vyžádala. Na druhou stranu je asi moje chyba, že jsem to v článku aspoň mimochodem nezmínila, protože zvenčí se to může samozřejmě jevit všelijak.

Jinak k té problematice tvůrčí svobody. To je samozřejmě otázka ožehavá, jako asi každý výtvarník si dělám věci ráda po svém. Ale u ilustrací je to přeci jen trochu jiné než u volné tvorby. Pokud mi někdo mluví do mých vlastních nápadů, vezmu si z toho to, co uznám za vhodné. Tady ale naslouchám pozorně - tím spíš, že Terezy literární svět si žije svým vlastním životem a já tyhle připomínky beru vyloženě jako nápovědu, abych mohla ztvárnit postavy a jejich pohnutky v rámci možností co nejvěrněji. Tohle je ale čistě moje rozhodnutí, protože jinak je samozřejmě jasné, že co člověk, to názor. Stačí si vzít ten počet čtenářů, kde každý z nich má představu trochu jinou a ani kdybych se nechala bůhvíjak svazovat, každého uspokojit stejně nepůjde :) V jedné věci pochopitelně pořád nasměrovávat potřebuju, oblečení (a zejména takovéhle středověké), ale to už je jiný příběh.

Mrzí mě, že tu padl komentář, který se autorky dotkl, protože to je opravdu neprávem. Ale zase musím říct, že v něčem mi to - komentář i Terezy odpověď - trochu otevřelo oči. To je holt moje prokletí, že se ke všemu snažím přistupovat tak moc zodpovědně, až si sama trochu svazuju ruce. Vpodstatě i tím, že zveřejňuju na blogu spoustu rozpracovaných věcí - což je na jednu stranu užitečné, získávat okamžitě spoustu zpětné vazby (za kterou jsem ráda), ale na druhou stranu i trochu omezující.

No, dost řečí. Půjdu nabrat síly, abych mohla co nejdříve přidat něco nového, a nejlépe hotového..

17 ajinak ajinak | Web | 8. března 2011 v 0:32 | Reagovat

[13]: Zítra se po nich půjdu podívat. Škoda, že nejdou objednat nikde přes internet (aspoň myslím), ale zas na místě snad pořídím lépe. Koukala jsem, že jsou všechny možné druhy a šířky hrotů, asi to budu muset postupně ozkoušet, co mi sedne nejlépe.
Kdysi jsem používala něco mezi obyčejnými centrofixy a takovýmihle lepšími, bylo tam víc šířek (tuším od 1mm až po 8mm) a musím říct, že se s nimi tvořilo dobře, jen ta náplň - jednorázová - moc nevydržela. No, jsem na ty copicy zvědavá :)

18 ajinak ajinak | Web | 8. března 2011 v 0:44 | Reagovat

[17]: Je vidět, že už bych to dneska měla zabalit. Udělala jsem z těch popisovačů pěknou štětku - samozřejmě jsem myslela 0.1 mm až 0.8 mm :)

19 Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri | Web | 8. března 2011 v 18:59 | Reagovat

[15]: Omlouvám se, mrzí mě, že jsi to pojala takhle útočně... Já jenom říkám to, co si myslím na rovinu, a nebudu nic jako většina lidí obalovat oklikami a jinými věcmi, protože je to můj názor - vůbec jsem tě nechtělo urazit, jak píšu: připadá mi to nesprávné tehdy, nevyžádala si to přímo Ajinak.

[16]: Tak to jsem moc rádo, že to takhle skvěle funguje, protože mě to v tu chvíli - já hloupé - samozřejmě nenapadlo. Jestliže to bereš jako nápovědu, řídíš se tím, čím chceš, to je jen tvoje věc ale myslím si, že bych to dělalo stejně - ať už se to týká čehokoliv dle předlohy :)
Taky mě moc mrzí, že se to Temnářky dotklo, ale snad mi odpustí. Šlo jenom o prosté nedorozumění, já v podstatě nemyslelo vůbec nic útočně, ale názory vyhraněné bývají vnímány ostře. Ach, ta písmenková a webová doba, neosobnost přidává na asertivnosti...
Alespoň že tobě to v něčem napomohlo, já bylo poučeno a mohlo jsem "vymlátit" svůj názor, já bych to stejně nevydrželo, takže se ještě závěrem omlouvám...

20 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 8. března 2011 v 20:27 | Reagovat

[19]: To je v pořádku, chápu, že můj komentář s výtkami mohl vyznít bez znalosti kontextu všelijak. Sama od sebe bych se do ilustrátorky takhle "nepouštěla", je to hloupost.
Taky říká věci na rovinu, takže když se mě něco dotkne, napíšu to, ale to neznamená, že mi se mi od úst kouří a z uší mi vytřelují jiskry. Vždyť o nic nejde. :-)

21 Renča W Renča W | Web | 8. března 2011 v 20:49 | Reagovat

eee...nevím, jak před svojí odpovědí udělat to čísílko :D Ale jen chci říct, že já je taky nesehnala na netu, musela mi je přivézt jedna drahá & obětavá duše z Prahy ze Zlatý lodi. Asi lov na výtvarné potřeby nějak souvisí s kouzlem tvoření celkově...

22 ajinak ajinak | Web | 8. března 2011 v 23:05 | Reagovat

[19]:[20]: Jak už jsem nedávno psala v článku o iluzích, všechno zlé je k něčemu dobré. I když tahle výměna názorů měla stejně do "zla" hodně daleko :) Debaty - a zvlášť ty, které přinutí k zamyšlení a následně se vyjasní - jsou jen k dobru.
Trochu na odlehčenou: Přiznám se k malému kresebnému nutkání. Představila jsem si tady, jak by asi vypadal takový (slovní) souboj mezi Malým chlupatým stvořením a Temnářkou. Podotýkám, že bráno doslovně. Hmm, pěkný obrázek mi z toho v hlavě vznikl. Škoda jen, že ruka už je moc unavená na zvednutí a následné použití tužky..

[21]: Stačí kliknout na "reagovat" :) Jinak přesně tam se chystám vyrazit na lov, ono to skoro ani jinde sehnat nejde. Zatím jsem chodívala do menších výtvarných potřeb, tak jsem na tu Zlatou loď docela zvědavá.. přeci jen, pověst ji předchází :)

23 Renča W Renča W | Web | 9. března 2011 v 8:10 | Reagovat

[22]: ups...reagovat.. njn teď si připadám jako lama, achjo:D Tož děkuju:o)
Víš, já myslím, že kdybych jednou do lodi vlezla, už by mně odtamtud nedostali..takže tak.. já jsem asi fetišista na výtvarné potřeby :D Tak si to tam užij..závidím..:o)

24 ajinak ajinak | Web | 9. března 2011 v 8:19 | Reagovat

[23]: Jsem na tom podobně, asi si budu muset předem omezit rozpočet :D A doufám, že nevedou jen pultový prodej, protože to bych jim asi dala zabrat (a své paměti koneckonců taky).

Náhodou, výtvarný fetišismus je fajn. Těžce získané kousky tu radost z tvoření ještě znásobí :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama